Uczymy ratować

Jak przygotować pracę w 1 etapie Konkursu RUR?

2017-03-10 15:52:54

Trwa pierwszy etap 6. Ogólnopolskiego Konkursu "Ratujemy i Uczymy Ratować" organizowanego przez Fundację WOŚP. Jego celem jest promocja zasad udzielania pierwszej pomocy wśród uczniów szkół podstawowych, nauczycieli oraz ich rodzin i najbliższych.

Udział w konkursie to nie tylko możliwość atrakcyjnego przećwiczenia i powtórzenia posiadanej już wiedzy, ale także okazja do wygrania naprawdę atrakcyjnych nagród dla Waszej szkoły!

Uczestnikom zeszłorocznej edycji konkursu zadaliśmy kilka pytań, a ich odpowiedzi mogą Wam pomóc w przygotowaniu plakatów w pierwszym etapie. Chcieliśmy się dowiedzieć, skąd czerpali inspiracje na tablicę edukacyjną oraz czy mają jakieś podpowiedzi dla szkół, które chciałyby spróbować swoich sił w konkursie w tym roku.

 

  • Urszula Nogalska - nauczyciel SP 4 w Dęblinie:

Nigdy wcześniej nie oglądaliśmy podobnych prac wykonanych przez dzieci (oczywiście pod kierunkiem nauczyciela). Nie wzorowaliśmy się na innych pracach. Naszą inspiracją był Wasz podręcznik do nauki pierwszej pomocy. Uznaliśmy, że tablica edukacyjna musi zawierać informacje o wszystkich czynnościach ratowniczych. Dużą pomocą był schemat czynności ratujących życie zamieszczony w podręczniku na stronie 22.

Dzieci zostały podzielone na grupy (tyle grup - ile czynności). Każdy członek zespołu ilustrował tę samą czynność. Przed przystąpieniem do rysowania wspólnie omawialiśmy, jak taka ilustracja powinna wyglądać, co musi się na niej znaleźć, co jest najważniejsze. Na koniec z każdej grupy wybraliśmy najlepszy rysunek, który został później umieszczony na tablicy edukacyjnej. Każda z grup decydowała sama o tym, jaki podpis będzie widniał pod obrazkiem. Wybraliśmy karton w kolorze, który jak nam się wydawało, będzie przyciągał wzrok i umieściliśmy na nim obrazki. Wykonaliśmy napis tytułowy w  kolorze kontrastującym z tłem. Dodaliśmy jeszcze kilka elementów dynamizujących pracę i utrwalających ważne treści. I to wszystko.

Podpowiedzi dla innych: wybierz tło w intrygującym kolorze, dodaj kontrastowe napisy, używaj mocnych kolorów - takich, jak w pastelach olejnych, postaw na pracę zespołową

 

  • Małgorzata Bazela - nauczyciel SP nr 16 w Kaliszu:

Przygotowując klasę do wykonania tablicy edukacyjnej najpierw omówiono z dziećmi rolę, jaką powinna spełniać taka tablica, jak powinna wyglądać, aby była czytelna, estetyczna i oryginalna. Wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach z nauki pierwszej pomocy, uczniowie pracując indywidualnie, przedstawili plastycznie swoje pomysły. Po zaprezentowaniu swoich małych tablic poświęconych tematowi ratowania życia, wspólnie wybierali z nich najistotniejsze elementy i podejmowali decyzje o zamieszczeniu ich na dużej tablicy edukacyjnej. Podstawą pracy był uproszczony łańcuch przeżycia. Wybierali rysunki, zdjęcia, hasła, argumentując swój wybór, rysowali, kolorowali. Każdy miał swój wkład w tworzenie tablicy. Nauczyciel służył pomocą.

Podpowiedzi dla innych: stworzenie uczniom sytuacji, w której odczuli potrzebę podjęcia samodzielnych działań i decyzji pobudziło ich do działania, uczyło współpracy, odpowiedzialności i dało im wiele satysfakcji.

 

  • Martyna Kędzierska - SP nr 2 w Kraśniku:

Odnośnie tablic - dzieci zostały podzielone na grupy (dobrały się same), miały tydzień czasu na przygotowanie materiałów. Przez ten czas w szkole: oglądaliśmy różne zdjęcia, slajdy dostępne w internecie, czytaliśmy informacje, oglądaliśmy filmy, mieliśmy spotkanie z ratownikiem medycznym i warsztaty dotyczące udzielania pierwszej pomocy oraz spotkanie z pielęgniarką szkolną. Niektóre grupy przyszły do szkoły z gotowymi elementami, a inne tworzyły i drukowały w klasie. Grupa, która wykonała zwycięski plakat to dzieci (i rodzice) bardzo ambitni, przynieśli gotowe elementy i przez cały czas konsultowali ze mną treść tego plakatu.

Podpowiedzi dla innych: Nie ma złotego środka, wszystko zależy od wielu czynników: podejścia nauczyciela, samych dzieci, ich rodziców i dostępności materiałów edukacyjnych.

 

  • Barbara Potok - SP w Tuchowie:

W ubiegłym roku uczniowie klas III na zajęciach komputerowych rysowali w programie Paint kolejne etapy postępowania w razie jakiegoś wypadku. Omawialiśmy je sobie przy okazji konkursu. Temat pierwszej pomocy poruszamy również przy różnych okazjach. Wydrukowaliśmy wszystkie prace, stworzyliśmy sobie z nich książeczki, a najładniejsze wykorzystaliśmy do tablicy.

 

  • Justyna Czyż-Seidel i Teresa Stanisławczyk - Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 7 w Krakowie

Tablica edukacyjna została przygotowana przez uczniów klas 4 z pomocą ratownika medycznego, który współpracuje z naszą szkołą od wielu lat, szkoląc i wspierając działania nauczycieli bibliotekarzy. Dzieci przygotowały projekty. Wybrano jeden, który został wydrukowany w zaprzyjaźnionej drukarni. Plakat w formie kostki ratowniczej wymyśliły dzieci ponieważ chciały aby nauka była połączona z zabawą.

Podpowiedzi dla innych: Jeżeli zajęcia z pierwszej pomocy są organizowane systematycznie, to pomysły dzieciom same  przychodzą do głowy. Ponieważ jesteśmy szkołą, której patronem jest Związek Polskich Kawalerów Maltańskich zajęcia z pierwszej pomocy wpisane są w plan pracy szkoły i towarzyszą najważniejszym wydarzeniom szkolnym.

 

  • Iwona Nycz Szkoła Podstawowa w Jasienicy

Co roku przeprowadzamy szkolenia z zakresu pierwszej pomocy w drugich klasach. Każde zajęcia to kolejny etap udzielania pierwszej pomocy od poznania (lub utrwalenia) numerów alarmowych po resuscytację. Na tych szkoleniach robimy zdjęcia, aby propagować taką działalność i naszą szkołę w lokalnej prasie, a ponadto aby dzieci miały pamiątkę z tego typu zajęć. Wpadłyśmy więc na pomysł, aby właśnie te zdjęcia, oczywiście za zgodą rodziców, wykorzystać do naszej tablicy edukacyjnej, która w ubiegłym roku wzięła udział w konkursie. Ale zdjęcia to nie wszystko. Przeprowadziłyśmy wśród dzieci biorących udział w tych szkoleniach konkurs na rymowanki do poszczególnych etapów udzielania pierwszej pomocy. Wybrałyśmy najlepsze i przy pomocy dzieci, zdjęć i tychże rymowanek stworzyliśmy naszą tablicę edukacyjną.

Podpowiedzi dla innych: Wspólnie z koleżanką, z którą prowadzę szkolenia z zakresu pierwszej pomocy z ramienia WOŚP zawsze stawiamy na pomysły i pracę dzieci. My tylko pomagamy. Dzieci są naszą inspiracją i mają mnóstwo pomysłów. Nasza rada - zaufać dzieciom.

 

  • Małgorzata Sarnacka - Szkoła Podstawowa nr 53 w Bydgoszczy

Naszą tablicę edukacyjną przygotowywaliśmy wspólnymi siłami z dziećmi i młodzieżą SOSW Nr 1 wykorzystując burzę mózgów, dzięki której wybraliśmy najlepszy pomysł. Zadaniami dzieliliśmy się w taki sposób, że każdy otrzymywał zadanie na miarę swoich sił i możliwości. Zrobiliśmy plan działań i wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za konkretne zadania. Nauczyciel pełnił tylko funkcję doradczą i konsultacyjną.

Pomysł naszej tablicy był ściśle związany ze specyfiką naszego ośrodka - musiała być dostosowana do potrzeb dzieci niewidomych.

Podpowiedzi dla innych: Zróbcie taką tablicę edukacyjną, z której sami byście chcieli korzystać

 

 

Jak wziąć udział w Konkursie "Ratujemy i Uczymy Ratować"?
 

W pierwszym etapie Wasze zadanie jest bardzo proste – należy przygotować plakat (1 strona formatu max. B1) na jeden z wybranych tematów dotyczących ratowania życia ludzkiego.

Po zapoznaniu się z Regulaminem Konkursu należy przesłać Formularz zgłoszeniowy i pracę konkursową do 12 kwietnia (decyduje data wpłynięcia do Fundacji) na adres:

Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Ul. Dominikańska 19 C
02-738 Warszawa
z dopiskiem „KONKURS – województwo …….”

 

 Jakie będą kolejne etapy konkursowe?
 

I Etap (ogólnopolski) 27.02.2017-12.04.2017

Udział w niniejszym Etapie Konkursu polega na stworzeniu plakatu edukacyjnego (1 strona formatu max. B1) podejmującego tematykę ratowania życia ludzkiego. Plakat musi dotyczyć jednego - wybranego z poniższych - tematu:

  • Łańcuch przeżycia
  • Wezwanie pomocy
  • Resuscytacja krążeniowo-oddechowa
  • Pozycja boczna  

 

II Etap (wyróżnione prace I etapu) 14.04.2017-17.05.2017

Udział w niniejszym etapie polega na przygotowaniu pierwszopomocowej gry edukacyjnej. Udział w II Etapie Konkursu wezmą zwycięzcy I Etapu Konkursu wyłonieni przez Organizatora.
  

III Etap - Finał 01.06.2017

Rywalizacja w Finale polegać będzie na współzawodnictwie Reprezentacji Ratowniczej w konkurencjach łączących w sobie zajęcia ruchowe z wiedzą na temat podstawowych czynności ratujących życie, które obejmuje Program Edukacyjny „Ratujemy i Uczymy Ratować” Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, przeprowadzonej w formie gry miejskiej odbywającej się na terenie miasta Warszawa. 

 

Zobaczcie, jak wyglądały konkursowe prace w ubiegłorocznej edycji Konkursu "Ratujemy i Uczymy Ratować":

 

 

 

 

 

 

 

(amm)

POKAŻ PODOBNE
2017-02-01 11:00:07

Pokojowy Nobel dla Orkiestry?

Dowiedzieliśmy się dziś, że Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy została oficjalnie zgłoszona do Pokojowej Nagrody Nobla. To niesamowite wyróżnienie dla wszystkich zaangażowanych w działalność Orkiestry!

2017-02-07 13:11:35

''Historia misia'' w Starej Niedziałce

Szkolny Klub Wolontariatu ze Szkoły Podstawowej w Starej Niedziałce po raz drugi włączył się do akcji prowadzonej przez Fundację WOŚP „Nie bij mnie - kochaj mnie”.

2017-01-31 15:07:17

Graliśmy wysoko n.p.m.!

Karpackie Finały Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy to już tradycja w naszych górach! Zobaczcie, co było hitem tegorocznych górskich "licytacji" w Schronisku PTTK Markowe Szczawiny.

2017-02-14 12:32:10

Wspieraj z nami hospicja

Rozliczając swój PIT możesz wspomóc najbardziej potrzebujących dzięki przekazaniu 1% podatku. W tym roku nasza Fundacja dzięki zebranym w ten sposób środkom zamierza wesprzeć hospicja dziecięce.

Zobacz też